17 iulie 2009

Caricatura unui portret de artist



Alungat din Capitala Culturală îşi exprimă spiritul artistic în Cetatea lui Dracula.



L-aţi întâlnit pe tot parcursul verii în Cetatea Sighişoarei, la doi paşi de casa în care a locuit Vlad Dracul, şi de fiecare dată i-aţi admirat lucrările, dacă nu chiar vâaţi oprit pentru un sfert de oră pentru a vă face portretul sau caricatura. Este vorba de Dan Zaharia, artistul plastic din Mediaş care a transformat pasiunea de a face portrete sau caricaturi într-o mică afacere, şi nu neaparat pentru a face profit ci pentru a completa bagajul turiştilor cu o amintire de această dată specială şi diferită.
Printre aceşti turişti m-am numărat şi eu, deşi scopul vizitelor mele în Sgişoara nu a fost strict de a vizita. M-am oprit pentru câteva secunde pentru a admira lucrările expuse. M-a surprins că nu m-a invitat direct să îmi facă portretul aşa cum fac majoritatea comercianţilor care doresc să îşi vândă marfa. Ştie că o astfel de reacţie îi alungă pe posibilii clienţi şi a înţeles că în mintea fiecăruia se duce o luptă între „vreau să am un portret ca amintire” şi „oare chiar am nevoie sa dau banii pe aşa ceva în vremuri de criză”. A aşteptat să apelăm noi la talentul său.
Împins probabil de simţul umorului am hotărât că vrau caricatură. Nu a durat mai mult de 15 minute să transforme o coală albă de hârtie într-o bucurie. A fost însă un sfert de ceas în care am vazut în Dan Zaharia un artist diferit, care a ieşit din tiparul artiştilor snobi, cu cae nu poţi să vorbeşti fără să te întrebi dacă ceea ce a spus nu are de fapt alt înţeles în lumea artei. A fost foarte deschis la discuţii. Mi-a confirmat că îl cunoşteam din centrul Sibiului unde obişnuia să facă portrete până anul acesta când primăria l-a alungat din fosta Capitală Culturală a Europei. „Eram pe Bălcescu, dar nu mi-au mai dat voie, aşa că am venit la Sighişoara”, marturiseşte artistul. Nu este trist, deşi pare să îi fie dor de burgul de pe malul Cibinului. Mai trist pare atunci când vorbeşte de Mediaş. „E mai greu să fac aşa ceva la Mediaş, acolo mă cunoaşte mai toată lumea”. Pe de altă parte, cu siguranţă că numărul turiştilor din Mediaş nu se poate compara cu cel din Sibiu sau Sighişoara.După aceste discuţii de un sfert de oră am văzut minunea: o caricatură care mi-a smuls un zâmbet şi încă o face de fiecare dată când o văd. Aş mai fi rămas la discuţii cu artistul dar începuse să se croiască o coadă de clienţi la atelierul său şi nu vroiam să aştepte din cauza mea. Am plecat de acolo cu un ochi pe caricatură şi unul în urmă spre atelierul artistului plstic Dan Zaharia.

Niciun comentariu: