6 ianuarie 2011

Degetul mijlociu... scufundat

Atunci când revăd un film încerc să il urmăresc de fiecare dată altfel. Astfel nu pot spune niciodată că m-am săturat de vreun film. Acelaşi lucru am făcut de curând cu celebrul film al lui James Cameron, Titanic. Am încercat de această dată să urmăresc detalii, poate chiar cele care nu se potrivesc poveştii, spaţiului sau timpului. Ce mi-a atras atenţia... degetul mijlociu al lui Rose. Primul impuls a fost să mă gândesc că în 1912, anul scufundării pachebotului RMS Titanic, ar fi fost puţin probabil ca arătarea degetului mijlociu să aibă vreo semnificaţie, astfel că scena s-ar fi potrivit ca nuca în perete.
Ruşine să îmi fie. Am gândit prost.
Ulterior am căutat informaţii despre istoria degetului mijlociu şi am descoperit că semnul este folosit încă din secolul 15. Se pare că atunci semnificaţia degetului era mult mai puternică. Înaintea bătăliei de la Agincourt (1415), francezii anticipau victoria asupra Angliei şi au decis să le taie degetul mijlociu tuturor soldaţilor capturaţi. Fără acest deget soldaţilor le-ar fi fost imposibil să mai tragă cu arcul. Soarta s-a întors însă împotriva francezilor pentru că au pierdut bătălia iar englezii îi batjocoreau arătându-le degetul mijlociu.
Revenind la Titanic, tind să cred că raportându-ne la anul poveştii (1912) este prima "ecranizare" a poveştii.
Poate ştiţi voi alta...

Un comentariu:

Alex spunea...

Filmul lui James Cameron ma adoarme de fiecare data. Am impresia ca povestea in sine a Titanicului este oarecum eclipsata de povestea de dragoste dintre aia doi. Daca vrei o ecranizare mai veche, iti recomand Titanic din anul 1953, cu o distributie de exceptie : Clifton Webb, Barbara Stanwyck and Robert Wagner. Poate sunt eu old fashion, dar asta mi se pare mai ok. Multa bafta.