23 iulie 2010

Despre porecle moştenite

Nu stiu dacă v-aţi dat seama şi nu ştiu dacă doar pe aici se întâmpla lucrul acesta, dar în majoritatea satelor din zona Văii Hârtibaciului oamenii şi-au pus porecle care mai de care mai amuzante şi ciudate. Şi nu vorbesc despre poreclele primite la scoală sau în grupul de prieteni, cele care după un timp, mai lung sau mai scurt sunt uitate sau se schimbă. Mă refer la acele nume împământenite, pe care le au bunicii noştrii de obicei şi care sunt transmise din generaţie în generaţie, totată familia purtând mai cu mândrie, mai cu jenă această poreclă. Mai mult decât atât, nu puteam să trec cu vederea că nu doar fiecare, sau cel puţin majoritatea sătenilor, are/au o astfel de poreclă, dar toată comunitatea unui anumit sat este denumită într-un anume fel. Astfel am întâlnit zgaiţe, cuci, buhe şi multe altele. Interesant cum în cele mai multe sate denumirile se referă la păsări. Încă o dovadă că ţăranul român este frate cu natura.
Să revin la poreclele fiecăruia, şi pentru a fi cât se poate de corect faţă de cei care poate se vor simţi lezaţi de faptul că le amintesc porecla o să iau cazul meu. Provin din rândul zgaiţelor, adică locuitorii satului Vecerd, şi am moştenit cu mândrie, de la bunicul meu, porecla Mărdan. Aşa i se spunea: Nelu lu' Mărdan. De unde şi până unde nu ştiu şi nici nu am avut curiozitatea să întreb cât timp a fost bunicu în viaţă. Din cealaltă parte, pe cale maternă, sunt de-a lu' Moispopa, dacă vine vorba de bunica, şi de-al Raduli, datorită bunicului. Din noi nu ştiu de unde aceste porecle deşi mă gândesc că al Raduli se referă la numele de familie Radu.
Nu de puţine ori mă amuz când mă gândesc la poreclele din Vecerd, cu toate că nu le ţin minte pe toate, şi or fi şi multe de care nu am auzit. Fac şi eu o scurtă listă cu aceste nume, aşa... spre amuzamentul vostru:
ai Vârvari,
ai Todi,

ai lu' Mateinicu,
ai Danuli,
ai lu' Dancreţu,
ai Sonuli,

ai Deuli,
ai lu' Nipopii,
ai Deaculi,

ai Viduli,

... şi lista rămâne deschisă. Momentan memoria mea s-a blocat.

6 comentarii:

Anonim spunea...

Eu ma numesc Banciu Viorel si mama mea este din randul zgaitelor bunicului meu i se spune Pantea Ion, porecla Onu' Deului de ce i se zice asa nici el nu stie, mi-a zis ca si strabunicului meu tot asa i se zicea, "al deului" ,sunt mandru ca sunt zgaita.

Anonim spunea...

mai este a lu' Aron :D

Bogdan spunea...

@ Anonim(2) - m-am gandit sa pun si a lu' Aron dar Aron e un nume obisnuit si de asta nu mi se parea prea potrivit de pus in lista poreclelor.

Luminita spunea...

Si cei din neamul "Hanea" ce porecla au, ca mie nu mi-au spus :)...dar cred ca nici nu i-am intrebat...

Bogdan spunea...

@ Luminita - celor din neamul lui Hanea li se spune "ai Hanii", cu trimitere la numele real. Posibil sa aiba si alte porecle despre care nu stiu (rusinica mie), depinde insa si despre cine vorbim. Sunt familii care se numesc la fel, in general rude, care au porecle diferite.

Anonim spunea...

ai Pleşcî :)) de la Pleşca :))